Jingelmannen behind the scene.

Har berättat lite om vad jag gör privat. Nu är det dags att dra lite om vad som händer på The Voice bakom kulisserna tänkte jag. Många kanske tror att jag jobbar med Rapattacks från Måndag till Fredag. Då kan jag bara säga: - Herregud om jag hade det så bra :) Sanningen är att jag gör en hel del mer än ni kan ana. För det första producerar jag i stort sätt allt tänkbart ljud som låter mellan våra låtar. Dvs, enkelt förklarat, när en låt tar slut, kommer det ett sk "element" - En sångjingel, en promo, en sweeper etc. Allt det gör jag. Jag har också producerat Vaknas alla vinjetter, som du för övrigt kan lyssna in på Vaknas hemsida på thevoice.se Och som inte det var nog producerar jag även vår nystartade dansstation Radio 1075 som sänder lokalt i Stockholm. Finns att lyssna in på internet naturligtvis. Där gör jag egentligen samma sak som på The Voice. På The Voice använder vi tre olika röster. Sarah Dawn Finer, som fick sitt stora genombrott i Melodifestivalen det här och förra året, sjunger våra sångjinglar. Max är den mörka rösten som läser all info på svenska. Och så har vi vår kära amerikan Dave, som ger vår station den coola image en del av er kanske uppfattar. Sarah sjöng in ett par hundra acapellor 2005/2006 och som jag fortfarande använder när jag gör en ny sångjingel. Jag parar helt enkelt ihop acapellorna, som ligger i olika tonarter, mot ett beat som ligger i vårt musikaliska sound - RnB eller Hip Hop. Max kommer in en gång i veckan på Fredagar och läser in nästa veckas produktioner. Jag älskar Max. Han tillhör den verkliga speakereliten i Sverige, som inte bara kommer in och läser en text, utan också blixtsnabbt tar regi eller ger regi om så behövs. Slutligen Dave, han skickar en fil varje månad från Chicago med nya inläsningar. Och till sist, det jag är mest känd för - Rapattackerna. Så här kan en vecka se ut för en Rapattack innan den serveras på radion och i TV:n på Fredagar. Måndag - En lugn dag i en Rapattacks liv. Ingenting händer alls :) Tisdag - Jacob har valt en tittare/lyssnare vi ska rappa för och vi väljer låt. Onsdag - Vi spelar in Rapattacken på förmiddagen. Sedan börjar jag producera den. Jag sätter ihop Jacobs olika rappar till en och lägger på mig själv på utvalda ställen, tex i refrängen där jag vanligtvis ligger. Torsdag - Finslipar lite och lägger det färdiga resultatet på en CD som jag repar inför TV sändningen. Fredag - Kommer in vid 06:30 och repar inför sändningen 08:15 Så...det var ett jäkla långt inlägg och den som orkade läsa till slutet kanske blev lite klokare på vad jag egentligen gör en vanlig vecka. Må gott !

Kommentarer
Postat av: Charlie

Åååh Radio 1075 bästa radiostationen ju!

2009-03-20 @ 11:35:54
URL: http://heltovasentlig.blogspot.com
Postat av: jonte

kan du inte skick alla jinglar till min email?

2009-04-10 @ 12:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0