Vi blev blåsta av SJ !

Om du blir försenad någon gång när du åker tåg kan du ansöka om restidsgaranti. Jag om min familj blev rejält buttfuckade av Statens Järnvägar i December förra året. Nattåget som avgick från Boden C kl 21:20 skulle vara i Stockholm 09:20 morgonen därpå. Resan började med att vi först fick stå i en trång gång i två timmar för att våran kupé vi betalat för var dubbelbokad ! När konduktören äntligen hade mixtrat om alla passagerare, eller kreatur som vi nog egentligen var, fick vi mitt i natten besked om en ny vagn/kupé att slå läger i. Trötta och hungriga satte vi igång med att släpa all bagage, en barnvagn full med julklappar, en gunghäst och tre stora hockeyväskor, fyra vagnar bort till den nya kupén...inga problem alls. Ingen frukt eller mat fanns i restaurangvagnen. På morgonen stannar tåget i Knivsta pga ett vagn/växelfel. Där blir vi stående hur länge som helst. Ingen information ges från tågpersonalen. Väl framme i Sthlm är våran resa 123 minuter försenad + att vi missade en bussanslutning. 123 minuters försening faller inte in under restidsgarantin, enligt SJ, som hade ersatt oss om förseningen hade uppgått till 320 minuter ! På en 12 timmars tågtur får man nämligen inte bli mindre än 3 timmar försenad tycker SJ. Hade vår resa istället varit mellan 5-10 timmar hade vi kunnat få ersättning för våra 123 minuter. SJ bestämmer alltså inte bara hur lång tid en resenär får bli försenad, utan också hur lång resan måste vara för att garantin kan gälla. Snacka om lotteri ! Jag struntar ju helt i om min totala restid var 3 timmar eller 15 ! Det väsentliga är ju hur lång förseningen är. Att inte SJ kan begripa en sådan enkel logik. 3122 kronor kostade detta sorgeliga reseäventyr och som sagt: inte ett öre tillbaka ! I början av Juli kan vi åka upp och ner med flyget för 2000 :- Tänk all tid och allt besvär vi sparar. Och så frågar folk varför man flyger ihjäl världen istället för att ta tåget. Kan någon tala om för mig varför en tågbiljett inte kostar en tredjedel av en flygbiljett idag ? Varför är en tågbiljett t.o.m dyrare än en flygbiljett ? Fuck the trains :) Love is in the air !

Jag ska springa i högklackat !

I morgon smäller det ! Då ska jag och Paul anta utmaningen att springa 100 meter i högklackat. Ett antal vältränade atleter från Europa tävlar med mig och Paul om första priset: Shopping på PUB för 100.000 :- Klart att alla andra är chanslösa mot mig och Paul.

Sista Rapattacken på ett studentflak !

På Fredag är det säsongsavslutning för Vakna på Kanal 5. Vi gör bla den sista Rapattacken för säsongen. Vi försöker rodda med ett studentflak som vi ska kliva upp på. Tanken är sedan att vi ska glida fram på gatan och köra Rapattacken Live ! Få se hur det slutar. Vi får fixa en flakmoped i värsta fall. Veckan är hektisk då jag snart sticker iväg till solen. Ikväll kom jag hem från jobbet vid 20 helt färdig. Är man borta en hel vecka utan att egentligen ta semester får man ju jobba in liksom. Hoppas kunnna lämna lite sköna rapporter från Grand Canaria här på bloggen. Känns rätt skönt att sticka iväg nu när höststormen drar in igen. I helgen blir det regnigt, kallt och blåsigt. Den svenska sommaren lämnar ingen besviken :)